Hva er CrossFit?

Konseptet Crossfit ble grunnlagt for over 20 år siden av amerikaneren Greg Glassman. Målet hans var å skape en variert treningsform som passet for alle. «Store deler av for eksempel militærtrening og bodybuilding verden over går ut på å bli sterk mandag, onsdag, fredag og jobbe med utholdenhet tirsdag, torsdag, lørdag. En oppdelt trening vil gi deg en oppdelt kapasitet, det vil ikke nødvendigvis gjøre deg klar for alt», forteller Glassman i et foredrag om CrossFit (Kilde). Med andre ord hjelper CrossFit deg til å mestre alt i fra lange fjellturer, til å skifte vinterdekk på bilen.

 

En CrossFit økt kan bestå av blant annet styrketrening, utholdenhetstrening, olympisk vektløfting og turn. Øvelsene i øktene ligner ofte mye på bevegelser du selv bruker i hverdagen. Øktene varierer fra dag til dag for at man skal oppnå en allsidig form.

 

CrossFit utføres ofte med høy intensitet. Det vil si at en treningsøkt kan innebære at man skal gjøre mange øvelser på kort tid med små eller ingen pauser. Høy intensitet i treningen er en effektiv måte å komme i bedre form på (Kilde). Høy intensitet er relativt. Det vil si at tempo, antall repetisjoner og vekt vil være ulikt fra person til person. Din coach vil tilpasse hver enkelt økt til din form og kapasitet.

 

Skalering er en måte å tilpasse en økt til hvert enkelt individ. Alle øktene i CrossFit har skaleringsmuligheter slik at alle med ulike forutsetninger skal kunne delta. CrossFit passer derfor til alt fra personer som aldri har trent tidligere til de som har mistet en arm. Dersom man for eksempel har en skade og ikke mestrer løping, kan man finne en alternativ øvelse som for eksempel roing på romaskin.  (Kilde)

 

 

Et eksempel på en CrossFit økt kan være:

 

3 runder på tid:

9 markløft (75% av ditt maksløft)

15 box jumps (61 cm menn, 45cm kvinner)

21 burpees

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *