Er du en “Cherry picker”?

Cherry Picking – et kjent begrep innen CrossFit.

Det er det å velge om du skal trene eller ikke basert på hva økta (WODen) er.

Det vil si at du venter til din box publiserer WODen i Beyond The Whiteboard (BTWB), eller annet sted, for å avgjøre om du skal trene eller ikke.

Du håndplukker treningsøkter som ser ut til å bekrefte din tro på hva du er, eller ikke er i stand til å gjøre, hva du “trenger” eller “ikke trenger” å gjøre, hva som virker “ekstremt”, eller hva som gjør deg i bedre form.

Dette er et dårligere alternativ enn å basere det på din ukentlige timeplan.

Resultatet fra Cherry Picking er en motsetning mellom de resulterende evnene og kondisjonsnivået ditt og det som er CrossFits mål om å skape en generell fysisk beredskap.

Selektivt treningsbesøk er en vei til det såkalte platået.

Eksempler på Cherry picking:

“Det ser hardt ut, jeg kommer ikke.” “Jeg liker ikke å løpe, jeg kommer ikke.” “Det er “bare” en løftedag, det trenger jeg ikke.” “Lengre enn 10 minutter? Arghhh. Jeg vil på ingen måte svette så lenge.” “Det ser kjempekult og ekstremt ut. Jeg trenger ekstremt! Jeg booker meg inn!”

Enten det er en tung dag, Oly-dag, pust hardt-dag, pust lenge-dag eller en øvelse eller økt du bare ikke liker, Cherry Picking av økter hemmer deg fra å bli så sprek, sunn og kapabel som du kunne ha blitt.

Vi må balansere muskelgrupper, cardio, styrke, smidighet, balanse, etc.

Det er menneskets natur å ønske å gjøre det som er mest behagelig eller det man føler seg god på. Dessverre er det ikke dette som gir oss mest utbytte, men heller gjøre det som er våre svakheter og det vi ENNÅ ikke er så gode på.

”Be a generalist, not a specialist.”

”Be prepared for the Unknown and the Unknowable”

– Greg Glassman (Founder of CrossFit)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *