De fem helsefaktorene: trening

Trening

De fem helsefaktorene

Vi har fem områder som er verdt å se på for å lage en plan for å oppnå den beste versjonen av oss selv.

La oss få en oversikt over hvordan vi ligger an i hver kategori, definere hva vi har kontroll over når det kommer til å endre noe, og til slutt lage en plan of attack! Å bryte dårlige vaner og samtidig starte med noe nye (og sunnere) handler om å ta små skritt om gangen. Også handler det om brutal ærlighet ovenfor oss selv om hvordan vi saboterer oss selv.

De fem faktorene er:

  1. Søvn
  2. Kosthold
  3. Trening
  4. Relasjoner
  5. Tankesett

Idag er det trening det skal handle om. De foregående ukene snakket vi om søvn og kosthold.

TRENING

Finn det som fungerer for deg

Den beste typen trening er den som du greier å gjøre på fast basis. Mange av oss har prøvd ulike typer trening som vi ikke har greid å opprettholde over lengre tid. Ikke gi opp! Alle «nederlag» er egentlig bare informasjon om hva som fungerer og hva som ikke fungerer for deg.

Her følger noen refleksjonsoppgaver for å evaluere de mislykkede forsøkene på trening, og for å finne noe som kan fungere bedre:

  1. Hvis du har MISLYKTES med å trene alene eller finne på egne ting, VURDER å prøve gruppetimer.
  2. Hvis du har MISLYKTES når du ikke hadde noen å være ansvarlig ovenfor, VURDER å få deg en treningspartner som er motivert for å forbedre helsa eller jobb med en personlig trener.
  3. Hvis du har MISLYKTES med å trene om morgenen, VURDER en kveldsrutine når det kommer til trening.
  4. Hvis du gruer deg til å trene, så er det mye vanskeligere å dra på trening. Finn noe som gjør deg begeistret. For å greie dette, så må du være villig til å prøve nye ting.
  5. Jobb med tankesettet ditt. Hvis du skal vente til du føler deg motivert så kommer du til å bli sittende ganske lenge. Øv på å pushe deg selv til å ta en treningsøkt når du egentlig ikke har lyst. BEVEGELSE skaper motivasjon. Det er ingen vei utenom denne.
  6. Vær litt redd og gjør det allikevel. Den eneste veien ut er gjennom.

Har du vært nysgjerrig på et treningssenter eller en type trening, men ikke turt å prøve?

Da vil jeg utfordre deg til å finne dem på Facebook eller gå inn på nettsiden deres nå. Send en melding eller e-post og spør om du kan få sette opp en avtale for å komme å sjekke ut senteret eller for å prøve… Få en avtale i boks og du er i gang!

I stedet for å tenke at du skal gjøre det, bare gjør det. Ta det første steget! 🙂

Det var det vi hadde for i dag! Neste uke er det den spennende fjerde helsefaktoren som står på menyen, nemlig relasjoner.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *