5 grunner til å IKKE gå på vekta

Det kan hende du har lagt merke til at klærne dine føles litt strammere, det virker som du ikke har energi, og du er veldig oppmerksom på kroppen din. Du hopper på badevekta for å få bekreftet hvordan du føler deg og lufta går ut av deg med det samme. Du tenker tilbake på den tida hvor du følte deg bra og du vil så gjerne tilbake dit.  

Så du begynner å jobbe med en kostholdscoach eller personlig trener for å nå ditt nye mål. Etter et par uker så spiser du bedre, føler at du har mer energi og treningene dine føles knallbra! Du hopper på badevekta igjen for å kvantifisere fremgangen og igjen – lufta går ut av deg. Hvordan er det mulig at du ikke har gått ned et eneste kilo (eller tilogmed gått opp litt)?! 

Det positive er at tallet på vekta ga deg motivasjon til å begynne å jobbe mot et sunnere livsstil, så det er FANTASTISK! Men, det er noen negative sideeffekter av å bruke baderomsvekta:

  1. Vekta forteller ikke hele historien
  2. De fleste aner ikke hvilken vekt de egentlig bør ligge på 
  3. Å gå ned i vekt betyr IKKE at du reduserer fett 
  4. Muskelgevinst kan skjule fremgang, noe som kan føre til frustrasjon og  at du muligens gir opp
  5. Du har INGEN KONTROLL over hva vekta viser!

På Monolitten CrossFit vil vi hjelpe deg å fokusere på de tingene du KAN kontrollere. Du kan ikke på magiske vis vifte med en tryllestav og miste 5kg fett, men du kan kontrollere hvor mange dager i uka du trener. 

Du kan også kontrollere ting som hvor mye vann du drikker, hvor hardt du trener, kvalitet på maten du putter i kroppen din, og så mye mer! Lurer du på hvordan du måler fremgangen du har gjort uten en baderomsvekt? Det er flere måter å gjøre dette på, som å spørre deg selv hvordan du føler deg, hvor mye energi du har, hvordan treningsøktene dine utvikler seg, hvordan klærne passer og hvilke fantastiske vaner du har dannet deg.

Når det gjelder biometriske verdier, er uoverenstemmelser i en baderomsvekt også en grunn til at vi bestemte oss for å ha en mer nøyaktig metode for å se hva du egentlig er laget av. Vi elsker å kunne vise deg at det er mer enn bare et enkelt tall på en skala. Å se hvor mye fett som du har fått eller mistet, samt å følge med på muskelmassen, vil gi massevis av innsikt i hva som faktisk skjer som et resultat av det harde arbeidet ditt.

Ved å ha en mer dyptgående målingsmetode, for eksempel et mål på kroppsfett og måling av omkrets, kan du reflektere over handlingene dine og om de har fremmet den type fremgang du ønsker å oppnå. Du kan faktisk få en følelse av stolthet for å gå opp i vekt (2 kg muskler) i stedet for å grave deg selv ned fordi vekta  gikk motsatt retning.

Book en gratis introsamtale for å finne ut hvordan vi kan hjelpe deg til suksess!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *