10 tips for å holde på treningsrutinen

DSC_0120

Vi har alle kjent på svingninger i treningsmotivasjonen. Her er ti tips du kan ta i bruk når det er vanskelig å holde på treningsvanene:

  1. Planlegg treningsuka. Det blir lettere å holde på treningsrutinen hvis man allerede har planlagt når man skal trene. Sett et antall økter for uka, og hold deg til det. Ikke avlys det du har avtalt med deg selv, da blir det lettere å droppe neste trening også. 
  2. Sett deg treningsmål. Å jobbe mot et mål man har lyst til å nå, gjør det lettere å komme seg på trening. Det kan for eksempel være å lære seg handstand pushups eller ta 100 kilo i markløft.
  3. Tren sammen med andre. Lag en avtale med noen om å komme på trening sammen. Da blir det vanskeligere å avlyse samtidig som du har noen som utfordrer deg, pusher deg og som du ikke minst kan ha det gøy med. Gjør trening til noe mer enn bare trening!
  4. Finn ditt hvorfor. Hvorfor ønsker du at trening skal være en del av hverdagen? Er det kanskje for å være i form til å gjøre akkurat hva du ønsker eller for å holde deg frisk? Finn ut hva som gjør trening meningsfullt for deg og minn deg selv på du har lite motivasjon.
  5. Ha et sunt og variert kosthold. Et sunt kosthold vil gi deg mer energi som varer lenge. Det kommer så klart godt med på trening og vil også påvirke fremgangen din på trening. MEN ikke vær for streng med deg selv!! Det kan også påvirke motivasjonen og derfor er balanse viktig. 
  6. Ha et og samme mål for hver treningsuke. Et eksempel kan være å aldri gå glipp av trening på mandager. Det kan også være en fin boost for treningsmotivasjonen resten av uken. 
  7. Legg frem treningsklær. Hvis du legger frem treningsklærne kvelden før blir det lettere å komme seg på trening morgenen etter. Da trenger du ikke tenke så mye på om du skal dra på trening eller ikke, du kan bare gjøre det!
  8. Husk å hvile. Kroppen trenger restitusjon, og for mye trening på kort tid kan gjøre at man mister motivasjonen. Ha med restitusjonsdagene i kalenderen!
  9. Klapp deg selv på skulderen. Kjenn litt på mestringsfølelsen når du når målene du har satt deg og gjennomfører det du har planlagt. Godt jobba!
  10. Ha det gøy Det blir vanskelig å ha en god treningsrutine hvis man ikke finner gleden med det. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *